År 2013 startade vår resa tillsammans med Malmö stad efter en vinst i upphandlingen om hållbara profilprodukter, presenter och give-aways. Ett tätt samarbete påbörjades och en ny resa startade. Malmö stad har höga krav på miljö och materialval. Ett krav som vi återspeglade med miljömärkta kläder och många produkter av återvunna material. Som en del av Malmö stads hållbarhetsutveckling har det utvecklats en rad unikt designade produkter. En särskilt uppskattad produkt är en specialdesignad skål i återvunnen kristall.

Malmö är en sprudlande, brokig och blomstrande plats fylld av kreativitet och passion med ett starkt fokus på hållbarhet. Med detta i åtanke har glaskonstnären Jonas Torstensson och illustratören Jennie Johnson skapat denna skål speciellt för Malmö stad. Skålen är munblåst på ett svenskt glasbruk vilket gör varje skål unik till sin form. I hållbarhetens anda har glaset smälts i en eldriven ugn och själva skålen är gjord av återvunnen miljökristall som är ett spill från glasbrukets ordinarie tillverkning och annars skulle kasseras.

Jennie Johnsons mönster användes inte bara på kristallskålen. Det blev även motiv på en rad andra produkter så som tygkasse, bricka, muggar samt glas- och grytunderlägg. Kristallskålen och de andra produkterna har uppskattats av många inom kommunen och många har fått bära med sig skålen som ett fint minne av Malmö stad efter en födelsedag, avtackning, pensionering eller annat skäl för denna gåva.

Efterfrågan som Malmö stad hade var ett unikt utseende på en rad produkter som ska kunna användas som gåvor.
 

År 2018 fick vi förnyat förtroende vilket innebär att vårt goda samarbete med Malmö stad fortsätter. Detta är vi mycket glada och stolta för. 

"Malmö stad har en strategi för att lokalisera SDG: erna och med fokus på följande fem utvecklingsprocesser strävar vi efter att öka Malmö stads förmåga att genomföra Agenda 2030 och SDG: erna för att göra dem till en integrerad del av vårt lokala utvecklingsarbete. Organisationen arbetar hårt för att integrera det i befintliga styr- och ledningssystem så att Agenda 2030 är en vägledande princip för hela stadens verksamhet.

IDÉ House of Brands förstår och lyssnar på våra behov av lösningar som kan återspegla detta både i produkter som i support. De arbetar hårt och snabbt med en strategisk produktlinje som kan visa våra mål i agenda 2030 och även som en Fair Trade City. Idé house of Brands har visat oss stora färdigheter inom branding och kommunikation med produkter och design. Vi känner att de är en del av vårt varumärke och är en lojal partner i vårt arbete med att utveckla Malmö och organisationen. "

Helene Persson
Strateg till kommunikationsdirektören, Malmö stad