HÅLLBAR AFFÄRSPRAXIS
"Vi vet vart vi vill, men vi har inte alla svaren ännu."
IDÉ House of Brands tar hållbarhet på allvar och därför arbetar vi för att främja öppenhet och mer hållbara affärsmodeller i branschen i stort.
Vårt mål är att öka öppenheten i hela produktionskedjan, från råmaterial till produktion och leverans.
Vi vill vara ett exempel på god affärspraxis genom att upprätthålla respekt för människor, samhället och miljön i all vår verksamhet.
Det är enkelt att välja et bättre alternativ hos IDÉ House of Brands. Med detta menar vi valet av mer ansvarsfulla material och mer hållbara och miljövänliga produktions- och leveransmetoder, utan att glömma det som kanske är det allra viktigaste, produkter av hög kvalitet med lång livslängd.
IDÉ HOUSE OF BRANDS' HÅLLBARHETSTEAM
Wenche Moseng
Head of Sustainability and Product QualityMiia Rautemaa Sustainability & Development Manager
Marina Due Holm Product Quality Manager & Project Coordinator
“Vi gör vårt yttersta för att uppfylla grundläggande ansvar inom mänskliga rättigheter och anständiga arbetsförhållanden.”
IDÉ House of Brands' hållbarhetsteamPARTNERLOJALITET
Vi har ett skriftligt samarbetsavtal med 233 partners. För att kontrollera vår leveranskedja har vi satt upp ett mål att 90% av våra inköp ska gå genom dessa partners. Vi kallar detta "partnerlojalitet". De återstående 10% inkluderar catering, inköp för kontorsdrift, lagerhyra, specifika varumärken som kunder efterfrågar och liknande. Partnerlojaliteten låg på 86% under 2023.
Vi förväntar oss att våra partners och deras underleverantörer arbetar fokuserat och systematiskt för att följa våra riktlinjer, inklusive våra etiska riktlinjer som täcker grundläggande krav på mänskliga rättigheter, arbetsrättigheter, antikorruption, djurskydd och miljö.
Våra partners är skyldiga att ge oss information om hur omsorgsbedömningar utförs och hur negativa konsekvenser för grundläggande mänskliga rättigheter och anständiga arbetsförhållanden hanteras. Detta är i enlighet med informationsplikten enligt öppenhetslagen.
PRODUKTSÄKERHET OCH KVALITET
Fokus på produktsäkerhet, kvalitet och hållbarhet har varit en prioritet för IDÉ House of Brands i många år.
Våra anställda genomför riskbedömningar och tillägnar sig kontinuerligt kunskap om gällande lagar och föreskrifter. Som ett verktyg för att säkerställa detta arbete har vi utvecklat "Stopp och tänk"-modellen. Detta verktyg inkluderar våra 5 principer för hållbar affärspraxis: MÅLGRUPP, RISKBEDÖMNING, LIVSCYKEL, PRODUCENT, MILJÖ.
Utöver detta har vi utvecklat egna riktlinjer för de produktkategorier som behöver särskild uppmärksamhet (t.ex. leksaker, elektronik och produkter i kontakt med livsmedel). Dessa riktlinjer är tillgängliga för alla anställda och våra leverantörer.
Vårt hållbarhets- och produktsäkerhetsteam övervakar inkommande beställningar och upprätthåller en nära dialog med våra leverantörer för att säkerställa nödvändig testning och märkning, i enlighet med alla gällande lagar och föreskrifter.
VÅRA CERTIFIERINGAR OCH MEDLEMSKAP
ESG står för Environmental, Social och Governance. Det är en ram som används för att utvärdera ett företags hållbarhet och etiska påverkan samt dess förmåga att effektivt hantera och minska dessa påverkningar, vanligtvis miljö- eller sociala.
Eftersom samarbete är nyckeln till att förändra världen mot mer hållbara metoder har vi valt att gå med i vissa nätverk och föreningar som kan hjälpa oss att bli mer effektiva i vårt hållbarhetsarbete. I bilden nedan kan du se de valda aktörerna kartlagda enligt den sektor de fokuserar på.
Läs mer om vårt hållbarhetsarbete och åtaganden gentemot var och en av dessa aktörer.
"Vi tror att en mer hållbar framtid är något vi alla delar, så vi kan bäst påverka den tillsammans".
VI BIDRAR TILLBAKA
I samarbete med Treebytree arbetar vi mot en hållbar framtid genom att återställa kritiska landskap som hjälper planeten att trivas.
Treebytree och deras partners arbetar över hela världen för att säkerställa att restaureringseffekterna är meningsfulla, unikt bevarade och fungerar som avsett.
Alla anställda på IDÉ House of Brands får ett träd i födelsedagspresent. Målet är att plantera en skog, se IDÉ-skogen här.
KLIMATKOMPENSATION
IDÉ House of Brands investerar i trädsättningsprojektet "Thor Heyerdahl Climate Park" i Ayeyarwady-regionen i Myanmar. Projektet är certifierat och i enlighet med FNs hållbarhetsmål för samhälls- och miljöförbättring. Detta driver samhället i rätt riktning mot en koldioxidsnål ekonomi.
Utöver klimatpåverkan ger projektet arbete och inkomst till lokalbefolkningen, vilket stöder två av våra hållbarhetsmål: Mål 4: God utbildning och Mål 8: Anständigta arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt.
TRANSPORT
I en bransch där logistik utgör en stor del av värdekedjan är det avgörande att vidta nödvändiga åtgärder för att begränsa miljöpåverkan per leverans. Vi arbetar aktivt med att minska onödig transport och förbinder oss att välja den bästa lösningen för miljön varje gång.
Under 2023 genomförde vi totalt 184 leveranser organiserade av IDÉ, varav 171 leveranser utfördes med båt och 13 med flyg. Förhandsplanering är avgörande för att hitta det mest miljövänliga transportsättet. Ju mer tid vi har, desto bättre.
Vi är helt beroende av bra logistikpartners, och en av de viktigaste åtgärderna vi har här hos IDÉ är att samarbeta uteslutande med dem som delar våra mål: att minska totala utsläpp.
Idag kräver vi att alla våra logistikpartners lämnar utsläppsrapporter, och vi baserar ytterligare åtgärder för mer miljövänlig logistik på dessa rapporter.
EMBALLAGE
Mer information om våra hållbara val av förpackningar kommer att komma.