bluesign® är ett omfattande certifieringssystem som syftar till att främja hållbar och mer miljövänlig textilproduktion. Sedan det grundades i Schweiz år 2000 har bluesign blivit en erkänd och respekterad aktör inom textilindustrin, med flera ledande varumärken som en del av bluesign-systemet. För IDÉ var bluesign® ett naturligt nästa steg i vårt hållbarhetsarbete.
Textilindustrin står för 8% av världens växthusgasutsläpp, och textilier utgör 20% av industrin inom profilprodukter. Som den största aktören i vår sektor är det vårt ansvar att leda genom exempel.
bluesign® fokuserar på att minska miljöpåverkan i hela leveranskedjan, från råvaruproduktion till färdig produkt. De tittar inte bara på den färdiga produkten utan beaktar hela processen som krävs för att tillverka produkten från början till slut.
Som en bluesign® systempartner har vi full kontroll över våra underleverantörer. Vi minskar de negativa effekterna på CO2, vatten och energi, och eliminerar alla skadliga kemikalier för natur och människor.
Dessa är de viktigaste aspekterna för att en produkt ska bli godkänd av bluesign®
Eliminera användningen av kemikalier
bluesign® lägger stor vikt vid ansvarsfull kemikaliehantering. Det säkerställer att skadliga kemikalier elimineras eller minimeras från början av produktionsprocessen, vilket främjar säkrare produkter och minskar föroreningar.
Optimera resursanvändning
bluesign® uppmuntrar effektiv användning av resurser som vatten, energi och råmaterial. Detta hjälper till att minska det totala miljöavtrycket från textilproduktionen.
Säkerställa en säker arbetsmiljö
bluesign®-certifiering kräver att producenter inför höga standarder för hälsa och säkerhet på arbetsplatsen, vilket säkerställer en tryggare arbetsmiljö för anställda.
Säkerställa en säker slutprodukt
En bluesign®-produkt är 100% fri från skadliga kemikalier. Slutanvändare kan vara säkra på att produkterna är säkra, både för dem själva under användning och för dem som utvecklar produkterna i fabrikerna.
Transparens och insyn
bluesign® ger transparens genom hela leveranskedjan, vilket gör det möjligt för varumärken och konsumenter att spåra hållbarhets- och säkerhetskriterierna för textilprodukter.
CERTIFIERINGSPROCESSEN
Som den första totalleverantören av profilprodukter att bli bluesign®-certifierad är vi stolta över att säga att våra produktionsprocesser och arbetsmetoder har noggrant granskats av en certifierad tredje part, Bluesign Technologies AG.
Certifieringsprocessen inkluderar:
Input Stream Management: Analys och godkännande av alla kemiska ingångar.
Fabriksinspektion: Genomförande av fabriksinspektioner för att bekräfta efterlevnad av Bluesign-standarder.
Kontinuerlig förbättring: Ongoing förbättring av miljöprestationen.
iwear, vår B2B-kollektion av sportkläder, grundades 2010, och alla plagg i denna kollektion som producerats efter 2024 är bluesign®-godkända. Materialen kommer från bluesign-systempartners och produktionen sker i en bluesign®-godkänd fabrik.
År 2025/2026 kommer EU att införa utökat producentansvar för textilier som en del av Green Deal-initiativet. Det innebär att den som för in textilier i Europa också blir ansvarig för produkternas livscykelshantering.
Vi förbereder oss för detta initiativ genom att skapa produktdatakort för varje bluesign®-godkänd produkt i iwear-kollektionen som tillverkats från 2024 och framåt. Här hittar du information om produkternas ursprung, CO2-utsläpp, vattenförbrukning, hur produkten kan repareras, återvinnas och hur du tar hand om produkten för att säkerställa att den håller så länge som möjligt.
FÖRDELAR MED bluesign®
- För ditt varumärke: Genom att placera din logotyp på bluesign-produkter kommunicerar du att du bryr dig om samhället, miljön och människorna. Det omfattar allt från de råmaterial som produkten tillverkas av till produktionsprocessen och hur produkten kan återanvändas.
- För mottagaren: Det ger försäkran om att de produkter de får är säkra, hållbart producerade och mer miljövänliga.
-
För IDÉ: Vi har förbättrat våra hållbarhetspraktiker, ökat produktsäkerheten och därigenom tagit denna utmaning till en ny nivå i branschen.