PRODUKTMEDIA - ETT VIKTIGT ELEMENT I DIN MARKNADSMIX
IDÉ House of Brands är Nordens ledande leverantör
av produktmedia. Produkter ska kommunicera och berätta
en historia och för oss är det viktigt att din historia
kommuniceras på rätt sätt till din målgrupp.
De senaste åren har produktmedia som marknadsföringskanal tagit större plats på marknaden. Produktmedia är dessutom en av de billigaste formerna av marknadsföring när det görs på rätt sätt,
enligt Global Advertising Specialty Impressions study från 2019.
Detta beror på att kontaktkostnaden per visning är låg
jämfört med till exempel en betald annons på internet.
Produktmedia kallas även för profilartiklar, ströartiklar,
giveaways och merch. Det är en marknadsföringskanal som gör
dig synlig och som bygger både varumärke och relationer.
Det unika med att kommunicera genom produktmedia
är att budskapet har en längre livslängd än andra traditionella
marknadsföringskanaler. Att välja produkter som målgruppen
faktisk använder är också mer hållbart, något som är viktigare än någonsin.
PRODUKTMEDIA
[pro·dukt-me´dia] substantiv
Produkter som är specialanpassade med logo,
färg och utformning, skapade för att kommunicera ditt budskap.
PRODUKTMEDIA BYGGER DITT VARUMÄRKE, SYNLIGGÖR DIG PÅ MARKNADEN OCH SKAPAR LÅNGVARIGA RELATIONER
Hur lyckas du med produktmedia? Läs tipsen från vår marknadschef här!
Hur kan en produkt med din företagslogotyp både bygga ditt varumärke, göra dig synlig bland konkurrenterna och samtidigt skapa relationer?
Genom att strategiskt välja produkt och design kan produktmedia ge mottagaren en känsla av dig och dina värderingar. En positiv uppfattning av produkten ger positiv varumärkesassociation och bidrar till att stärka ditt varumärke. En produkt är fysiskt bekräftande och har ett gott marknadsföringsvärde.
Undersökningar visar att 50 % använder en profilprodukt varje dag, vilket gör att ditt varumärke kan exponeras för många mottagare. Att välja produktmedia som mottagarna verkligen använder ökar den synligheten.
Produktmedia hjälper dig även att skapa relationer både internt i företaget och externt till kunder, medarbetare och partners. Produktmedia överlämnas personligen och uppskattas av mottagaren – hela 85 % minns personen de fick en gåva av 12 månader senare.
Den tekniska utvecklingen rusar fram lika snabbt som förändringar sker i världen, det har väl aldrig varit viktigare att hänga med i tiden. Framför allt ekonomi och klimat är viktiga faktorer i valet av marknadsföringskanal, produkt och material. Det finns ett hav av betalda och obetalda kanaler att välja mellan och nya sociala medier som dyker upp. Hur kan du bäst hålla dig relevant och välja rätt kanaler för ditt varumärke? Vårt svar är att fokusera på de mest kostnadseffektiva kanalerna där du når din målgrupp.
Produktmedia är just en av de mest kostnadseffektiva kanalerna och som också kan knytas till dina andra marknadsföringskanaler. Hur? Det är bara kreativiteten som sätter gränser. Lägg till en QR-kod på produkten du delar ut på nästa mässa som leder mottagaren till din webplats? Bygg kampanjer på sociala medier med hjälp av produkter? Människor älskar enkelhet och en snygg design kan leda till buzz. Att satsa på produktmedia kan vidga ditt varumärkes räckvidd samtidigt som det bygger det starkare.
Kom ihåg att ha en röd tråd i din marknadsföring och en interaktion mellan dina kanaler. Tänk koncept, design och budskap även när du väljer din produktmedia. Ta också hänsyn till funktion, användarvänlighet och materialval för att arbeta mot en så hållbar produkt som möjligt.
Produktmedia bygger alltså varumärke, ökar synlighet, skapar relationer och länkar ihop dina marknadsföringskanaler! Det är därför vi anser att produktmedia är alla kanalers bästa vän. Vill du ha ett förutsättningslöst samtal? Kontakta oss här.
VISSTE DU ATT...
... 85% minns vilken de mottagit en profilprodukt av efter 12 månader?
Produktmedia överlämnas personligen och gör att mottagaren minns dig. Bygg relationer med produktmeda!
... personer under 55 år föredrar produktmedia framför andra marknadskanaler?
Detta ger dig en unik möjlighet att nå din målgrupp. Se till att välja produkter som kommunicerar ditt budskap!
... 57% behåller profilerade produkter i fem år och 40% behåller produkten i över tio år?
Kvalitetsprodukter med högt bruksvärde både värdesätts och skapar en god uppfattning av varumärket varje gång produkten används. En god investering!
... 46% har en mer positiv uppfattning av ett varumärke om produkten de mottagit är mer hållbar?
Tänk miljö och klimat både i val av produkt, material och fraktmetod. Häng med i tiden!
... en keps med ditt företags logo kan ha en visningsfrekvens på 3380?
Om du betalar 50 kr för kepsen kommer kontaktkostnaden vara 0,01 kr per visning. Det kan få andra marknadskanaler konkurrera med!
... 6 av 10 önskar att få profilprodukter oftare?
Produktmedia är något handfast och användbart som mottagaren värdesätter och vill behålla. Den positiva associationen till produkten kan ge ökad positiv uppfattning av ditt varumärke!
... produktmedia kan användas både till extern och intern marknadsföring?
Det är viktigt att kommunicera budskapet ut till kunder, partners och nya bekantskaper. Minst lika viktigt är det att kommunicera dina värden internt i verksamheten!
Source: Ad impression study 2020/2023 and "the power of product media" 2023